Zorgfonds Baarn

19 december 2016

Zorgfonds Baarn

Foto: Jur Overheul

Op naar een Nationaal Zorgfonds zonder Eigen risico Het kan bijna niemand ontgaan zijn dat de SP zich inzet voor een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico. Als het aan de SP ligt gaat dit Zorgfonds de huidige zorgverzekeraars vervangen. Ook moet de basisvoorziening worden uitgebreid met tandzorg, fysiotherapie en geestelijke gezondheidszorg. Dit alles om de zorg socialer en betaalbaarder te maken.

Nadat tien jaar geleden met het huidige zorgstelsel de marktwerking in de zorg werd ingevoerd is er veel veranderd voor zorgverleners en voor zorgvragers. De zorgverzekeraars ‘moeten’ winst maken en stellen steeds meer administratieve eisen aan de zorgverleners, waardoor een enorme bureaucratie is ontstaan die veel tijd en geld kost. De zorgvragers, wij met zijn allen, merken dat er steeds meer zorg uit de basisverzekering is gehaald terwijl de premie en het eigen risico alleen maar zijn blijven stijgen. Het eigen risico begon ooit als no claim korting die je kon verdienen, maar al snel werd het een boete op ziek zijn.

Het is tijd voor verandering en dat kun je bereiken door het Nationaal Zorgfonds te steunen. In Baarn zijn meer dan 5.000 informatiekranten uitgedeeld en huis aan huis bezorgd. Op 31 augustus is er een goed bezochte openbare informatieavond georganiseerd waar fysiotherapeut Bob Ravensberg enthousiast vertelde over zijn vak en waarom hij zich inzet voor het Nationaal Zorgfonds.

Renske Leijten, SP Tweede Kamerlid: “In Nederland moet je kunnen rekenen op de zorg die je nodig hebt. Zo simpel is het. Het Nationaal Zorgfonds wil geen concurrentie maar samenwerking. We schaffen de zorgverzekeraars af. Geen onnodige bureaucratie en dure concurrentie meer; geen geldverslindende reclame en torenhoge salarissen voor zorgbobo’s. Met het geld dat dat oplevert schaffen we het eigen risico af. Daarnaast willen we geestelijke gezondheidszorg, fysiotherapie en tandzorg gewoon terug in het basispakket. Ik weet dat heel veel mensen dit idee steunen. Ik hoop dat ze dan ook, net als ik, op willen komen voor betere en betaalbare zorg voor iedereen. Op naar een National ZorgFonds, zonder eigen risico!”

In een peiling door Maurice de Hond onder bijna 3500 mensen, begin september 2016 blijkt dat 76% van de ondervraagden het een goed idee vindt om een Nationaal Zorgfonds in te stellen, waarbij alle Nederlanders verplicht zijn verzekerd met een uitgebreid basispakket zonder eigen risico. Uiteraard verschillen per politieke achtergrond de cijfers, maar over het algemeen is er dus heel veel steun.